خط مستقیم - ٪ با هزینه ، یا
- هزینه باقیمانده کمتری با عمر مفید تقسیم می شود
مثال 4 یک مورد از کارخانه در 1 آوریل 20X0 به مبلغ 200, 000 دلار خریداری شد و بر اساس مانده کاهشی 25 درصد مستهلک می شود.
مورد نیاز عصاره صورت وضعیت مالی و صورت سود یا زیان سال منتهی به 31 مارس 20X2 را تهیه کنید.
(برای راه حل مثال 4 به "پیوندهای مرتبط" مراجعه کنید.)
عمر مفید و ارزش باقیمانده IAS 16 ایجاب می کند که برآوردهای عمر مفید و ارزش باقیمانده در پایان هر دوره گزارشگری بررسی شود. اگر هر یک به طور قابل توجهی تغییر کند، این تغییر باید در طول عمر مفید باقی مانده در نظر گرفته شود. از این به عنوان تعدیل آینده نگر به جای تعدیل گذشته نگر یاد می شود.
مثال 5 یک دستگاه در 1 آوریل 20X0 به قیمت 120000 دلار خریداری شد. تخمین زده شد که دارایی دارای ارزش باقیمانده 20000 دلار و عمر مفید 10 سال در این تاریخ است. در 1 آوریل 20X2، ارزش باقیمانده تنها 15000 دلار ارزیابی شد و عمر مفید باقی مانده تنها پنج سال در نظر گرفته شد.
مورد نیاز نشان دادن نحوه حسابداری ماشین در سالهای منتهی به 31 مارس 20X1، 20X2 و 20X3 و تهیه عصاره صورت سود یا زیان و صورت وضعیت مالی برای هر سال.
(برای راه حل مثال 5 به "پیوندهای مرتبط" مراجعه کنید.)
استهلاک بخش های مهم برخی از دارایی ها ممکن است بیش از یک بخش مهم را شامل شوند (یعنی در مواردی که بهای تمام شده هر قسمت نسبت به بهای تمام شده کالا مهم است). در مواردی که چنین است، هر یک از آن قطعات باید به طور جداگانه در طول عمر مفید فردی خود مستهلک شوند.
مثال 6 یک شرکت ملکی را با هزینه کلی 100 میلیون دلار در 1 آوریل 20X1 خریداری کرد. اجزای جداگانه ملک به شرح زیر تشکیل می شود:
| 000 دلار | عمر تخمینی |
| زمین و ساختمان (عناصر زمین 20000 دلار) | 65000 | زمین: نامحدود بنا: 50 سال |
| تجهیزات و اتصالات | 24000 | 10 سال |
| آسانسور | 11000 | 20 سال |
| 100000 |
مورد نیاز هزینه استهلاک سالانه ملک را برای سال منتهی به 31 مارس 20X2 محاسبه کنید.
(برای راه حل مثال 6 به "پیوندهای مرتبط" مراجعه کنید.)
تجدید ارزیابی ها
اصول IAS 16 IAS 16 انتخاب دو روش ممکن را در رابطه با PPE مجاز می سازد:
- مدل بهای تمام شده (حمل یک دارایی به بهای تمام شده منهای استهلاک انباشته و هرگونه زیان کاهش ارزش انباشته).
- مدل تجدید ارزیابی (حمل یک دارایی به ارزش منصفانه آن در تاریخ تجدید ارزیابی منهای استهلاک انباشته بعدی و زیان های کاهش ارزش بعدی).
اگر مدل ارزیابی مجدد اتخاذ شود ، این باید برای کلیه دارایی های موجود در کل کلاس اعمال شود (یعنی اگر یک ساختمان را تجدید می کنید ، باید تمام زمین ها و ساختمانهای موجود در آن طبقه دارایی را دوباره ارزیابی کنید). تجدیدنظر در مورد اعتبار نیز باید با نظم کافی انجام شود تا مبلغ حمل از نظر مادی با آنچه با استفاده از ارزش منصفانه در پایان دوره گزارش تعیین می شود ، متفاوت نباشد.
حسابداری برای ارزیابی مجدد ، مجموعه ای از تنظیمات حسابداری وجود دارد که باید هنگام بازنگری یک دارایی غیر جاری انجام شود. این تنظیمات در زیر نشان داده شده است.
ارزیابی مجدد اولیه ممکن است در امتحان مفید باشد که ابتدا با یک محاسبه ساده برای مقایسه ، سود یا ضرر در ارزیابی مجدد وجود داشته باشد:
| حمل دارایی غیر جریان در تاریخ ارزیابی مجدد | X |
| ارزش گذاری با ارزش منصفانه دارایی غیر جاری | X |
| تفاوت = افزایش یا ضرر در ارزیابی مجدد | X |
ارزیابی مجدد در جایی که مبلغ حمل دارایی در نتیجه ارزیابی مجدد افزایش می یابد (یعنی سود تجدید ارزیابی) ، این سود به طور معمول در سایر درآمد جامع شناخته می شود و تحت عنوان مازاد ارزیابی مجدد در سهام جمع می شود. با این حال ، سود باید در بیانیه سود یا ضرر شناخته شود تا حدی که معکوس شود ، کاهش ارزیابی مجدد (یعنی ضرر ارزیابی مجدد) از همان دارایی که قبلاً در سود یا ضرر شناخته شده بود ، معکوس شود.
DR هزینه دارایی غیر جاری [تفاوت بین ارزش گذاری و هزینه اصلی/ارزیابی] DR استهلاک انباشته [از بین بردن هرگونه استهلاک انباشته] مازاد ارزیابی مجدد CR [سود در ارزیابی مجدد به رسمیت شناخته شده در سایر درآمد جامع]
مثال 7 یک شرکت در تاریخ 1 آوریل 20x1 با 100000 دلار یک ساختمان را خریداری کرد. دارایی در آن تاریخ 40 سال عمر مفیدی داشت. در تاریخ 1 آوریل 20x3 ، این شرکت ساختمان را به ارزش منصفانه خود 120،000 دلار تغییر داد.
مورد نیاز ، سود ارزیابی مجدد را محاسبه کرده و ورود ژورنال را برای ارزیابی ارزیابی مجدد آماده کنید.
(برای راه حل مثال 7 به "پیوندهای مرتبط" مراجعه کنید.)
ضرر و زیان ارزیابی مجدد یک ضرر ارزیابی مجدد باید به سود یا ضرر پرداخت شود. با این حال ، ضرر باید در سایر درآمد جامع دیگر به رسمیت شناخته شود و به میزان هرگونه تعادل اعتباری موجود در مازاد ارزیابی مجدد نسبت به آن دارایی ، مازاد ارزیابی مجدد را بدهد. هرگونه ضرر اضافی باید به عنوان هزینه در بیانیه سود یا ضرر هزینه شود.
مازاد ارزیابی مجدد DR [به حداکثر افزایش/تعادل اصلی در مازاد ارزیابی مجدد در صورت پایین تر] بیانیه سود یا ضرر DR [هرگونه ضرر اضافی] DR استهلاک انباشته [از بین بردن هرگونه استهلاک انباشته] CR هزینه دارایی غیر جاری [تفاوت بین ارزش گذاری و هزینه اصلی/ارزیابی]
مثال 8 مبلغ حمل املاک شرکت ذن در پایان سال 108،000 دلار (هزینه/ارزش 125،000 دلار و استهلاک انباشته 17،000 دلار). در این تاریخ این ملک مورد تجدید نظر قرار گرفت و به نظر می رسید که ارزش عادلانه 95000 دلار دارد. تعادل در مازاد ارزیابی مجدد مربوط به سود قبلی ارزیابی مجدد این ملک 10،000 دلار بود.
مورد نیاز محاسبه ضرر ارزیابی مجدد را محاسبه کرده و ورود ژورنال را برای پاسخ به ارزیابی مجدد آماده کنید.
(برای راه حل مثال 8 به "پیوندهای مرتبط" مراجعه کنید.)
استهلاک دارایی های ارزشمند دارایی باید پس از ارزیابی مجدد ، همچنان کاهش یابد. با این حال ، اکنون که دارایی مورد بازگذاری مجدد قرار گرفته است ، مبلغ قابل استهلاک تغییر کرده است. به عبارت ساده ، مبلغ تجدید نظر شده باید نسبت به عمر مفید دارایی کاهش یابد.
ذخایر انتقال هزینه استهلاک بر روی دارایی ارزشمند با استهلاک متفاوت خواهد بود که براساس هزینه تاریخی دارایی هزینه می شود. در نتیجه این ، IAS 16 اجازه می دهد تا از مبلغی برابر با استهلاک بیش از حد از مازاد ارزیابی مجدد به درآمد حفظ شده استفاده شود.
DR Revaluation Surplus CR درآمد را حفظ کرد
مراقب باشید ، در امتحان ، انتقال ذخایر فقط در صورتی لازم است که امتحان کننده نشان دهد که این سیاست شرکت برای انتقال به درآمد حفظ شده در رابطه با استهلاک بیش از حد در دارایی های قابل ارزیابی است. اگر اینگونه نباشد ، انتقال ذخایر لازم نیست.
این حرکت در ذخایر نیز باید در بیانیه تغییرات در سهام فاش شود ، همانطور که هرگونه سود و زیان ارزیابی مجدد که بر مازاد ارزیابی مجدد تأثیر می گذارد ، باید فاش شود.
مثال 9 یک شرکت در تاریخ 1 آوریل 20x1 به 20 میلیون دلار (8 میلیون دلار مربوط به زمین) اموال خود را تغییر داد. این ملک در اصل 10 میلیون دلار (2 میلیون دلار از آن مربوط به زمین) 10 سال پیش است. عمر مفید 40 سال برای ساختمانها بدون تغییر است. سیاست این شرکت انتقال به درآمد حفظ شده در رابطه با استهلاک بیش از حد است.
مورد نیاز (الف) هرگونه مدخل مجله لازم را برای حساب کردن این ملک در طول سال منتهی به 31 مارس 20x2 تهیه کنید.(ب) عصاره هایی را از صورتهای مالی زیر برای سال منتهی به 31 مارس 20x2 تهیه کنید:
- صورت سود یا ضرر و سایر درآمد جامع
- صورت وضعیت مالی
- بیان تغییرات در حقوق صاحبان سهام
(برای راه حل مثال 9 به "پیوندهای مرتبط" مراجعه کنید.)
تمرکز آزمون در امتحان باید اطمینان حاصل کنید که به تاریخی که ارزیابی مجدد انجام می شود توجه می کنید. اگر ارزیابی مجدد در ابتدای سال انجام شود ، باید ارزیابی مجدد را فوراً به حساب آورد و استهلاک باید مطابق با قانون فوق شارژ شود.
با این حال ، اگر ارزیابی مجدد در پایان سال انجام شود ، ابتدا دارایی برای 12 ماه کامل بر اساس استهلاک اصلی آن دارایی کاهش می یابد. این امر باعث می شود مبلغ حمل دارایی در تاریخ ارزیابی مجدد شناخته شود ، در این مرحله قابل ارزیابی می تواند برای آن حساب شود.
ممکن است وضعیت دیگری بوجود بیاید اگر امتحان کننده اظهار کند که ارزیابی مجدد در اواسط سال در طول سال انجام می شود. اگر این اتفاق بیفتد ، باید مبلغ حمل در تاریخ ارزیابی مجدد یافت شود ، بنابراین دارایی براساس استهلاک اصلی برای دوره تا زمان ارزیابی مجدد کاهش می یابد. پس از تجدید ارزیابی دارایی ، استهلاک باقی مانده برای سال براساس مبلغ ارزشمند است. این پیچیده ترین وضعیت خواهد بود و شما باید اطمینان حاصل کنید که کار شما به وضوح ساختار یافته است تا مبلغ مختلف استهلاک را در طول سال نشان دهد.
مثال 10 یک شرکت در تاریخ 1 آوریل 20x1 با قیمت 100000 دلار یک ساختمان را خریداری کرد که در این مرحله به نظر می رسید که عمر مفیدی 40 سال داشته باشد. در پایان سال 31 مارس 20x6 ، این شرکت این ساختمان را به ارزش منصفانه خود 98،000 دلار تغییر داد. سیاست این شرکت انتقال به درآمد حفظ شده در رابطه با استهلاک بیش از حد است.
مورد نیاز (الف) هرگونه مدخل مجله لازم را برای حساب کردن این ساختمان در طول سال منتهی به 31 مارس 20x6 تهیه کنید.(ب) عصاره هایی را از صورتهای مالی زیر برای سال منتهی به 31 مارس 20x6 تهیه کنید:
- صورت سود یا ضرر و سایر درآمد جامع
- صورت وضعیت مالی
- بیان تغییرات در حقوق صاحبان سهام
(برای راه حل مثال 10 به "پیوندهای مرتبط" مراجعه کنید.)
مثال 11 در 1 آوریل 20x1 ، شرکت HD ساختمان اداری خود را در صورتهای مالی خود با هزینه اصلی 2 میلیون دلار استهلاک کمتر انباشته شده 400000 دلار (بر اساس عمر اصلی 50 سال) حمل کرد. HD CO ساختمان را در تاریخ 1 اکتبر 20x1 به ارزش منصفانه 2. 2 میلیون دلار تغییر داد. عمر مفید باقی مانده در زمان ارزیابی مورد ارزیابی مجدد قرار گرفت و در این تاریخ 40 سال در نظر گرفته می شود. سیاست این شرکت انتقال به درآمد حفظ شده در رابطه با استهلاک بیش از حد است.
مورد نیاز (الف) هرگونه مدخل مجله لازم را برای حساب کردن این ساختمان در طول سال منتهی به 31 مارس 20x2 تهیه کنید.(ب) عصاره هایی را از صورتهای مالی زیر برای سال منتهی به 31 مارس 20x2 تهیه کنید:
- صورت سود یا ضرر و سایر درآمد جامع
- صورت وضعیت مالی
- بیان تغییرات در حقوق صاحبان سهام
(برای راه حل مثال 11 به "پیوندهای مرتبط" مراجعه کنید.)
Derecognition PPE باید در هنگام دفع از بین برود یا هیچ مزایای اقتصادی آینده از استفاده یا دفع آن انتظار نمی رود.
هنگامی که PPE به رسمیت شناخته می شود ، افزایش یا ضرر در دفع محاسبه می شود. این را می توان با مقایسه تفاوت بین: